Keuzewijzer sociale media

Gemeente(n):Gemeente Delft (50.001 - 100.000)
Jaar van uitgave:2014
Onderwerpen:Sociale media
Type(s):Handreiking
Waardering:waardering (1 waardering)
Contact: Marjan Overgaag
E-mail: movergaag@delft.nl

 

Is het handig dat mijn afdeling gaat twitteren? Zal ik Facebook inzetten om te netwerken? Vragen, vragen, vragen…. De afdeling Communicatie van de gemeente Delft nam het initiatief voor een keuzehulp sociale media, een helpende hand om social media optimaal in te zetten voor het werk.

 

Doel en werkwijze

Een checklist met tips is zo gemaakt, maar het online team wilde een gedegen, onderbouwd antwoord aan de organisatie kunnen geven. Een intensief en interactief proces (scrum) en aanvullende expertise van buitenaf heeft uiteindelijk de keuzewijzer social media opgeleverd.   

De keuzehulp voor social media is geen dwangbuis die de wet voorschrijft, maar een hulpmiddel om weloverwogen beslissingen te nemen over in te zetten online middelen. Het helpt medewerkers erachter te komen of social media geschikt is om in te zetten op hun afdeling, beleidsterrein of project.

Online communicatieadvies blijft gewenst. Daarom heeft het online team naast de keuzehulp, ook een maandelijks spreekuur voor online communicatie en social media

 

Beschrijving

 

Leerpunten
Als afdeling Communicatie moest veel worden geïnvesteerd in draagvlak voor social media als serieus instrument, waar gedegen over nagedacht moet worden. Diverse interactieve sessies met sleutelfiguren onder leiding van een externe expert hielpen hierbij. Het is dus een kwestie van lange adem. Daarnaast bleken niet alle disciplines geschikt om op sociale media actief te zijn. Zo leert voortschrijdend inzicht, dat het nodig is om een paragraaf over het gebruik van sociale media toe te voegen aan het handboek bij agressie. Ook werd het belang van digitale nieuwsbrieven niet altijd ingezien, maar nu wordt die mogelijkheid serieus meegenomen in de mediamix.

Tips

  • Er is geen kant-en-klare oplossing voor inzet van social media. Het is altijd maatwerk en maakt deel uit van de communicatiestrategie. Social media is geen doel op zich.
  • Effectieve deelname op sociale media draait grotendeels om duurzame betrokkenheid. Het vergt veel inspanning (en geduld) om publiek te trekken en betrokken te houden.
  • Betrokkenheid ontstaat door onderhoud/inhoud. Denk aan een goede waardepropositie. De onderwerpen die bij bewoners spelen, zijn vaak niet de issues waar de gemeente mee bezig is.
  • Vraag je af of je doelgroep op een gemeentepagina/platform zit te wachten (leeg café). Misschien is het beter om als organisatie deel te nemen aan een bestaand platform/pagina waar je doelgroep al aanwezig is (vol café).

 

Resultaten
De keuzewijzer sociale media blijkt een werkbaar handvat voor communicatiemensen om onderbouwd advies te kunnen geven en in gesprek te gaan over de bijdrage van social media aan projecten of beleidsvoornemens. Het geeft voldoende argumenten en houvast om op een objectieve manier af te wegen of en hoe sociale media ingezet kunnen worden.

 

 

 

 

Reacties

Hoe waardeert u dit praktijkvoorbeeld?

 

Reageer als eerste !