Pilot klantprofielen vullen

Gemeente(n):Gemeente Zwolle (>100.000 inwoners)
Jaar van uitgave:2016
Onderwerpen:Participatiewet
Type(s):Projectbeschrijving
Waardering:waardering (1 waardering)

 

Vijf gemeenten van de arbeidsmarktregio Regio Zwolle, waaronder Zwolle, namen deel aan een pilot om klantprofielen te vullen. Ze kregen ondersteuning van een door de Programmaraad ingestelde 'vliegende brigade' (projectteam). 'Het heeft ons vooral bewust gemaakt van de nieuwe dienstverlening die van ons als gemeenten wordt verwacht', zegt programmamanager Sanne Wolff van Zwolle. Wolff legt uit dat de verschuiving van focus bij de instroom - van rechtmatigheid bij de Wwb naar doelmatigheid bij de Participatiewet - 'een zoektocht' is. 'Want bij gemeenten is het instrumentarium daarvoor nog zo beperkt aanwezig.' In het kader van die doelmatigheid is transparantie van het aanbod van werkzoekenden vereist, maar die wordt bemoeilijkt door de diversiteit aan (gemeentelijke) systemen. Om daar uniformiteit in te realiseren, is in veel arbeidsmarktregio's gekozen voor het gebruik van Sonar/WBS van UWV. 

 

De ondersteuning door het projectteam heeft Zwolle veel kennis gebracht, vindt Wolff. Maar het haalde ook wat op, namelijk feedback waarmee UWV het dashboard voor gemeenten heeft verbeterd . Het projectteam trainde bovendien uitvoerende medewerkers in het gebruik van Sonar/WBS. Het gaat in de regio totaal om zo'n 1200 profielen, hoewel dat aantal natuurlijk fluctueert. Daarvan zijn er in de gemeente Zwolle tijdens de pilot dertig gevuld. 'Het moet nog massa krijgen', erkent Wolff, 'maar het voordeel is al wel dat je genuanceerde selecties kunt draaien op bijvoorbeeld competenties.' Voor zeven van die dertig werd een match gevonden. 'Of dat door het systeem kwam of door de enthousiaste medewerkster die erop zit, valt niet te zeggen. Het draait nu ook nog niet zozeer om matching. Het is belangrijker om draagvlak voor het systeem en deze werkwijze te vinden.' De pilot heeft me geleerd dat we moeten temporiseren, het werken vanuit een nieuwe dienstverlening vraagt tijd en opbouw van kennis die voorheen bij UWV belegd was.'

 

Beschrijving

 

 

Divosa, VNG, UWV en Cedris hebben de handen in één geslagen om UWV en gemeenten in de 35 arbeidsmarktregio's te ondersteunen in de vormgeving van de betere dienstverlening aan werkzoekenden en werkgevers. Dit praktijkvoorbeeld werd gepubliceerd op de website www.samenvoordeklant.nl

 

 

Reacties

Hoe waardeert u dit praktijkvoorbeeld?

 

Reageer als eerste !